نماينده مردم اردکان در بازديد از واحد فولاد غدير اين شهرستان از نزديک در جريان آخرين پيشرفتها و دستاوردهاي اين پروژه عظيم قرار گرفت.
در ابتداي اين ديدار مدير سايت پروژه فولاد غدير اردکان ضمن خيرمقدم به نماينده مردم اردکان از زحمات "تابش" در راستاي به بهره برداري رسيدن اين پروژه تقدير و تشکر نمود . سپس هر يک از کارشناسان مربوطه گزارشي درخصوص بخشهاي مختلف اين پروژه و روند پيشرفت کار را ارائه نمودند.
در ادامه نماينده مردم اردکان با طرح سوالاتي درخصوص مباحث مطروحه در اين پروژه از جمله نحوی توليد،زيرساختها،چگونگي جذب نيروي انساني و ديگر موارد مربوطه خواستار ارائه گزارش از سوي مديران اين پروژه شد.
محمدرضا تابش سپس از سايت صنعتي اين پروژه بازديد کرد و از نزديک با روند پيشرفت پروژه قرار گرفت .
تابش همچنين در مصاحبه اي با واحد مرکزي خبر در اردکان، ضمن تقدير و تشکر از حمايتها و تلاشهاي وزراي سابق و اسبق صنايع و معادن،به صورت خاص از حمايتهاي مهندس محرابيان تقدير نمود.
وي همچنين از تلاشهاي مسئولين اجرايي استان از جمله استاندار يزد که قول رفع مشکل تامين آب اين پروژه را داده است تشکر نمود.نماينده مردم اردکان همچنين به همکاري سازنده مديران شرکت برق منطقه اي و توزيع استان در جهت تامين برق اين واحد صنعتي اشاره نمود و از تماس تلفني خود با مديرعامل گاز استان و قول مساعد ايشان مبني بر رفع مشکل اين واحد صنعتي ظرف هفته آينده خبر داد.

تابش همچنين از خدمات مهندس فرشاد مدير پروژه غدير ايرانيان و همکاران ايشان در تکميل و ساخت اين پروژه تقدير کرد.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به سند چشم انداز توسعه و برنامه توسعه چهارم افزود: توليد فولاد کشور طبق برنامه چهارم توسعه بايستي به 28 ميليون تن در سال و طبق سند چشم انداز 20 ساله به 55 ميليون تن در سال برسد که از اين ميزان 10 ميليون تن بايستي صادر شود.
تابش اهميت پروژه غدير را به دليل نياز مبرم کوره هاي قوس الکتريکي به آهن اسفنجي دانست و افزود: هم اکنون تنها نزديک به 25% از نياز کوره هاي قوس الکتريکي کشور از طريق آهن غرازه تامين شود و بقيه بايستي از طريق آهن اسفنجي باشد.وي تاخير 4 ماهه در اجراي چنين پروژه اي را معادل هدر رفتن يک سوم سرمايه گذاري دانست و با اشاره به بهره برداري رسيدن پروژه غدير ظرف 38 ماه اين امر را در نوع خود کم نظير دانست.
نماينده مردم اردکان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به لزوم بومي سازي صنعت و اهتمام و تلاش مهندسين و کارشناسان جوان منطقه نسبت به اين امر ، به فرآيند بازيابي پسابها،غبارگيري خشک به جاي مرطوب و مواردي از اين دست در امر صرفه جويي مصرف آب در پروژه فولاد غدير اشاره کرد که اين امر را با توجه به کمبود شديد آب در منطقه امري قابل تقدير دانست و ابراز اميدواري کرد تا ديگر طرحهاي صنعتي استان و کشور نيز از اين روش بعنوان يک مدل الگوبرداري کنند.
وي همچنين به ديگر اقدامات موثر در راستاي بومي سازي صنعتي در اين پروژه اشاره کرد و افزود: کار خوب ديگري که در حال انجام است اين است که مهندسين پروژه غدير ايرانيان درصددند تا از فرايند گازهاي خروجي کوره ها جهت احداث نيروگاه برق براي تامين برق پروژه بهره بگيرند که اين امر نيز مي تواند به عنوان يک طرح پايلوت کشوري به صنعت کشور معرفي گردد که اهميت آن کمتر از اجراي خود پروژه نيست.
وي ابراز اميدواري کرد که در صورت پيشرفت امور به نحو مطلوب اين طرح همزمان با عيد سعيد غدير به بهره برداري برسد.
تابش در بخش ديگري از اين مصاحبه با اشاره به توليد 7 ميليون تن در سال کنستانتره در معدن چادرملوي اردکان به مصرف سه و نيم ميليون تن از اين کنستانتره در اردکان و تبديل آن به گندله اشاره کرد و ابراز اميدواري کرد که اين ظرفيت در استان ايجاد شود تا همه کنستانتره توليدي در خود استان تبديل به گندله شود و علاوه برسه واحد غدير،ارفع و ثامن که در اردکان کار تبديل گندله را انجام مي دهند واحدهاي صنعتي ديگر نيز در اين راستا در استان به بهره برداري برسد تا روند توسعه استان ، شکل سريعتري به خود بگيرد.
منتخب مردم اردکان در خانه ملت در بخش ديگري از صحبتهاي خود سرمايه گذاري اين واحد را 97 ميليون يورو با اشتغالزايي 120 و 2000 نفري مستقيم و غير مستقيم دانست.
وي با تاکيد بر لزوم شناسايي و آموزش نيروهاي مستعد بومي در جهت نقش آفريني در صنايع شهرستان، به برگزاري دوره آموزشي نيروهاي مورد نياز در اين پروژه که نزديک به 70 درصد آمار را پرسنل بومي تشکيل مي دهند اشاره نمود.
تابش همچنين به کارکرد مهندسي معکوس در رقم خوردن فرايند ساخت تجهيزات در داخل کشور و نقش آن در خودکفايي و کمرنگ شدن وابستگي به خارج از کشور تاکيد کرد.
رئيس فراکسيون محيط زيست و توسعه پايدار مجلس بر لزوم پافشاري و برنامه ريزي صحيح در جهت نيل به اهداف توسعه متوازن و پايدار منطقه و شهرستان اردکان تاکيد کرد و در همين راستا خواست رعايت کليه مسائل زيست محيطي جهت به حداقل رساندن آلودگيهاي محيط زيستي و آلودگيهاي محيط زيستي در اين پروژه و ديگر طرحهاي صنعتي مشابه شد.وي همچنين از شرکت ايرتيک بعنوان پيمانکار اصلي پروژه انتقاد کرد و خواستار فعاليت بيشتر اين شرکت در جهت عدم ايجاد وقفه در تکميل و به بهره برداري رسيدن آن شد.
تابش در پايان استراتژي توسعه استان را استفاده از ظرفيت مواهب طبيعي موجود در منطقه و ايجاد ساز و کاري مناسب جهت بخشيدن ارزش افزوده به اين مواهب در راستاي توسعه استان و بهره مندي مردم از ثمره واقعي توسعه متوازن و پايدار دانست و ابراز اميدواري کرد تا روزي شاهد باشيم که نمامي مواد خام استحصال شده در استان در خود استان يزد تبديل به ارزش افزوده و توليد صنعتي مناسب شود.
http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=25851_000000000000.jpg

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا